Filmarija #034: Pogovorni jezik v slovenskem filmu

Tokratna izdaja podcasta Filmarija je posvečena vprašanju pogovornega jezika v slovenskem filmu. Moderator scenarist in režiser Metod Pevec je pred mikrofon povabil goste, ki se poklicno nekoliko več ukvarjajo z govorjenim jezikom: profesorica na AGRFT dr. Katja Podbevšek, docent na AGRFT Branko Jordan ter jezikoslovec in znanstveni sodelavec ZRC SAZU dr. Boris Kern.
Podcast nastaja s finančno podporo Slovenskega filmskega centra, javne agencije.

Podcast lahko poslušate tukaj.

Špela Čadež – prejemnica nagrade Prešernovega sklada 2022

Špela Čadež – prejemnica nagrade Prešernovega sklada 2022

Nocoj bo v Cankarjevem domu podelitev Prešernovih nagrad za največje umetniške dosežke v zadnjih treh letih in za življenjski opus. Nagrajenka s področja avdiovizualnega ustvarjanja je animatorka, režiserka in producentka Špela Čadež.

Nagrado Prešernovega sklada 2022 prejme režiserka ter avtorica animiranih filmov ŠPELA ČADEŽ za režijo animiranega filma Steakhouse

Špela Čadež (1977) je v domačem in mednarodnem ustvarjalnem prostoru izjemno cenjeno ime. Deluje kot avtorica animiranih filmov, producentka in režiserka. Je prva in edina Slovenka, ki ima glas pri podeljevanju oskarjev, saj je od leta 2018 članica Ameriške akademije za filmsko umetnost in znanost. S svojimi animiranimi filmi je bila povabljena na številne filmske festivale, med njimi v Ottawo, Sarajevo, Talin, Trst, Varšavo, pri tem pa zgolj za dva animirana filma Boles (2013) in Nočna ptica (2016) prejela več kot sedemdeset mednarodnih nagrad ter se z njima udeležila na okoli  150 festivalih po svetu.

Njen najnovejši animirani film Steakhouse nadaljuje omenjeno bogato tradicijo. Pot filma se je pričela s premiero v Locarnu, nadaljuje se z vrsto povabil na druge mednarodne filmske festivale. V oktobru 2021 je Špela na 24. festivalu slovenskega filma zanj prejela tudi Vesno za najboljši animirani film. 

Animirana mojstrovina Steakhouse se v pripovedi loteva zelo zahtevne teme družinskega nasilja. Z uporabo tehnike multiplan nam pripravi zrezek, ki simbolizira zažgan, črn in z dimom obdan partnerski odnos. Osrednji osebi sta Franc in Liza, zakonca, ki se ne vidita več, saj ju ločuje gost dim, ki se vali iz pravkar do neprepoznavnosti zapečenega zrezka na krožniku. Dim, ki zakriva obraza obeh protagonistov, je zgovoren bolj kot tisoč besed. Nakazuje odnos, ki ga več ni, ujetost, ki objema zakonca, bitko s časom, saj se lahko oba tudi zadušita, in neznosno napetost, saj se vsak trenutek zdi, da se bosta spopadla in pobila. Čeprav je sporočilnost pripovedi ostra kot britev, je vizualizacija svetla, duhovita, zvočno bogata, polna domislic, ki se iz posnetka v posnetek svetlikajo skozi detajle. Špela Čadež potencial animacije in brezmejnih svetov, ki jih ta ponuja, izkoristi v celoti, in ga gledalcu postreže velikopotezno. Kratki film Steakhouse je obrtno dovršen, zvočno bogat in režijsko popoln izdelek. Ne čudi, da so to prepoznale mednarodne žirije v Mehiki, Kanadi in Švici, ki so film že nagradile in mu izrazile priznanje. Špela za prikaz zahtevne vsebine uporabi vso magijo sveta animacije, doda začinjen humor in vse zasoli s pekočim koncem, ki gledalca ne pusti ravnodušnega.

(Odlomek iz obrazložitve: Marko Naberšnik)

Seznam vseh nagrajenk in nagrajencev za l. 2022 si lahko ogledate tukaj

Vsem nagrajenkam in nagrajencem, še posebej pa Špeli Čadež, iskreno čestitamo!

Filmarija #033: Pogovor z montažerjem Maticem Drakulićem

Tokratni sogovornik publicistke in filmske kritičarke Veronike Zakonjšek v cilku poglobljenih pogovorov z ustvarjalkami in ustvarjalci z AV področja je montažer Matic Drakulić. Pogovoru lahko prisluhnete na tej povezavi.

Podcast nastaja s finančno podporo Slovenskega filmskega centra, javne agencije.